He volgut
iniciar el primer post amb contingut tractant el tema de les competències, ja
que considero que són la base de tota l'estructura que construïm tant als
processos educatius, formatius, experiencials i d'orientació. A banda de la
importància que prenen les competències en aquests àmbits, penso que amb la
situació actual, on moltes persones es veuen obligades a reorientar-se
professionalment i a reinventar-se per evitar l'exclusió del mercat de treball,
les competències encara prenen més força, doncs són una forma de treure tot el
valor afegit que la persona ha anat acumulant al llarg de tota la seva
trajectòria.
En els últims
anys ressona pertot el concepte de competències, i ara més que mai les empreses
i els professionals comencen a usar aquesta paraula, però sabem del cert a què
ens estem referint quan parlem de competències?
Què
són les competències?
En parlar de
competència sovint fem referència al conjunt
d'habilitats, coneixements, actituds, capacitats, destreses i comportaments
adquirits en qualsevol àmbit i moment de la seva vida; més enllà dels processos
educatius. Tant és així que es contempla que aquestes competències adquirides
durant la trajectòria de cadascú es poden identificar i traslladades noves
situacions, enriquint les actuacions de la persona. Partint d'aquesta definició podem
extreure alguns dels elements més bàsics que caracteritzen qualsevol
competència:
- Contempla
un ampli ventall de recursos personals que la persona posa en joc.
- Està
relacionada amb l'acció (en joc quan l’individu afronta una situació
personal o professional)
- S'emmarca
dins d'una situació concreta (context particular i determinat, recursos
existents, etc.)
- És observable
i avaluable (s'observen i s'avaluen els comportaments associats a aquesta
competència)
El que aporta
riquesa a les competències és que s’adquireixen i es desenvolupen al llarg de
la vida i en qualsevol àmbit: professional, educatiu i personal, per tant, són
experiències úniques i particulars de cada persona. És obvi doncs parlar de què
són elements dinàmics que evolucionen amb l’experiència, la reflexió i la
construcció de nous aprenentatges.
Ho podríem resumir doncs en: saber fer
(coneixements), voler fer (actituds) i poder fer
(habilitats).
*Recomano
la consulta d'aquest material si vols aprofundir amb el concepte de competència.
Perquè és important el treball amb
competències?
Actualment
ens trobem en un context econòmic molt competitiu per les empreses i per les
persones. Per a les organitzacions la lluita amb la competència passa per la
capacitat d’oferir un determinat producte o servei de major qualitat, aspecte
que només es pot aconseguir a través de la selecció dels/de les professionals
més adequats a les seves necessitats, sent la selecció per competències el mètode
més efectiu.
A
l'altra cantó apareixen les persones treballadores que competeixen per assolir i mantenir un determinat lloc de feina, pel qual prenen importància les
competències, ja que el procés de selecció hi estarà basat. Així doncs en
aquest marc és important que les persones sàpiguen reconèixer les pròpies
competències i argumentar-les davant les organitzacions.
Aquest
canvi de paradigma ofereix que les persones puguin ser valorades no només per
aquesta trajectòria sinó també per tots aquells aspectes del saber fer
adquirits al llarg de la seva vida, elements que esdevenen claus alhora de
determinar com de competent es la seva actuació professional. El fet de partir
de la base que qualsevol persona pot anar nodrint el seu capital competencial i
trencar amb la idea que només es pot emmagatzemar coneixement i competències a
través de l’activitat formal i remunerada; ajuda a millorar la imatge de les
persones que no han tingut ocasió d’accedir a una formació i/o una ocupació.
És
possible un canvi de model?
Abandonant la part més conceptual de les
competències, i tornant a l'objectiu del post, em pregunto... realment la
societat està preparada per canviar de model i començar a treballar sota el
marc de les competències? i sobretot... què implica aquest canvi de
model?...considero que hi ha quatre eixos clau:
- L'EMPRESA: és l'agent que hauria de jugar
un paper més important en aquest canvi de concepció. Fins fa uns anys la major
part de les empreses valoraven les persones candidates per la seva trajectòria
tant formativa com professional, en definitiva, per allò que estava plasmat al
CV, sense aprofundir en
quins coneixements, destreses i habilitats havien adquirit al llarg de tot
aquest temps. Aquesta tendència comença a canviar molt lentament
afavorint que algunes empreses comencin a valorar aspectes més enllà del
currículum. Així doncs comencen a abandonar certs aspectes de caire més
curricular focalitzant part de d'atenció en si la persona candidata és capaç de
desenvolupar segons quines tasques i en les competències que la persona ha
adquirit al llarg de la seva trajectòria i com aquestes poden servir al lloc de
treball i l'empresa.
Per fer aquest canvi de concepte no només cal
estar predisposat sinó que també és necessari que l'empresa hagi definit
prèviament el lloc de treball, detallant les funcions i tasques associades i
les competències que hauria de tenir desenvolupades la persona que
l'ocupi. Per ratllar l’excel·lència cada empresa hauria de tenir un
diccionari de competències on estiguessin definides cadascuna d'elles, així com
els nivells de cadascuna i els comportaments associats. En el cas que fos així,
la selecció de personal seria més senzilla i objectiva ja que les proves
utilitzades serien en base a les competències i comportaments definits. En
conseqüència els processos de selecció també canvien, doncs es passa
d'entrevistes on l'objectiu principal és conèixer la trajectòria de la persona
i la forma de ser, complementada amb algun test d’aptituds o psicotècnic; a
entrevistes d'incidents crítics, dinàmiques de grup, assessment center,
etc.
*Recomano
la lectura d'aquests dos articles relacionats amb el canvi de model a
l'empresa: Selección por competencias i Selección por competencias: más allá del CV
- La FORMACIÓ i l’ EDUCACIÓ:
Si bé és cert que el món educatiu ja ha iniciat aquest canvi de model, el món
de la formació post obligatòria encara està a les beceroles, no obstant
segueixen sent uns agents imprescindibles perquè el model basat en les
competències agafi força i forma. Tant en els processos educatius com
formatius, tal com els enteníem fins fa uns anys, la persona adquireix saber
(coneixements, la major part d'ells teòrics). Els canvis en la nostra societat,
cada cop més veloços i constants ens han fet obrir els ulls i veure que
transmetre únicament continguts ja no és efectiu, doncs el seu accés és a
l'abast de tothom i la seva validesa temporal és limitada. Així doncs es
comença a optar per transmetre les bases del coneixement però sobretot la forma
d'arribar a aquest, la forma d'interpretar-lo, de saber-lo aplicar i fins i tot
de crear-ne de nou, en situacions noves i completament diferents a les
situacions d'aprenentatge. Tornem un cop més al coneixement, les actituds, les
habilitats, .... en definitiva, el desenvolupament competencial que fa a les
persones més competents, més preparades, més adaptables i menys vulnerables als
canvis.
- L'ORIENTACIÓ: l'altra cara de la moneda
que permet a les persones preparar-se per iniciar el camí cap un nou repte
professional, agent actiu que ja està possibilitant aquest canvi de model. El
treball amb competències en orientació es talment vàlid en el cas que la
persona vulgui definir el seu objectiu professional, necessiti una reorientació
o vulgui engegar una millora professional. En qualsevol dels casos el procés
d'orientació es basa amb la identificació del propi capital competencial
(identificar les competències que té desenvolupades i en quins nivells), la
identificació de les competències requerides en l'ocupació objectiu i la mesura
de quina és la distància entre "el que tinc" i "el que em
demanen" per tal de poder establir accions que permetin la millora
competencial i en conseqüència l'assoliment de l'objectiu fixat.
- La PERSONA: L'agent més important i el
centre de tot el procés. L'eina més valuosa que tenim per determinar quines són
les competències d'un mateix/a ja que sabem què hem viscut, què hem fet, en què
som bons, en què tenim dificultats, coneixem què ens agrada fer i què no....
per tant amb més o menys ajuda tots podem ser capaços d'identificar quines
competències hem anat desenvolupant al llarg del temps i quines podem aprendre
i desenvolupar en el futur, per tal de poder-nos adaptar a noves situacions i
nous reptes.
*Recomano la lectura d'aquest article
relacionat amb el tractament de les competències en l'orientació, com explorar
i desenvolupar competències: Ejercita tus
competencias
Definits
els quatre eixos clau que considero imprescindibles pel canvi de model veiem
que tant des de les organitzacions, com des dels dispositius d’orientació i
inserció, cada cop més es treballa des d’aquesta perspectiva, per això resulta
imprescindible que siguin les organitzacions les primeres que canviïn la
descripció dels llocs de treball (fins el moment descrits en base als requisits
que ha de complir un candidat/a) per una descripció de l’ocupació on es
detallin els objectius a acomplir, les funcions a desenvolupar i les
competències (especificant-ne el grau requerit).
En
definitiva, considero que l'objectiu del treball per competències és un repte que tots els
agents han de fer-se seu i un camí a prendre com a societat, per tal de
garantir la màxima eficiència i el major desenvolupament personal i
professional de les persones.
Recursos
associats al treball amb competències -Identificació i anàlisi de les pròpies
competències- (recopilats també al Banc de recursos):
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada