23 de maig 2012

Objectiu: Pensant en un perfil 2.0

Recuperant el post de fa dues setmanes, on tractava la preparació de l'estratègia de networking 1.0 i 2.0, deixava una porta oberta a iniciar la creació d'un perfil 2.0 com un aliat quasi indispensable per la nostra estratègia. Tot i així, per començar amb aquest segon pas, alguns elements imprescindibles que caldria tenir clars prèviament són: el teu objectiu, els canals que utilitzaràs i els contactes amb què comptes; basant-ho tot  en una relació bidireccional. 

Perquè és important tenir i mantenir un perfil 2.0?
No fa massa temps, les targetes de visita, els currículums, les cartes de presentació, els books, etc, eren alguns dels suports que podíem utilitzar per recolzar la nostra estratègia de networking, en definitiva, elements que ens facilitaven el donar-nos a conèixer als altres. Amb l'entrada del món digital, i sobretot amb l'auge de la web 2.0, aquests suports es multipliquen, oferint-nos infinitat d'opcions. 


Abans, en el majoria dels casos et coneixien si tu volies ser conegut, en l'àmbit laboral era la persona candidata qui enviava el CV, es presentava a l'empresa, lliurava la seva targeta de presentació, etc. Amb l'entrada d'aquesta tecnologia que tenim present avui, les persones i les empreses són proactives i busquen informació a la xarxa sobre les persones candidates a un lloc de treball. Fins i tot, en alguns casos, utilitzen la xarxa per formar-se un llistat de professionals amb talent que acaben esdevenint candidats i candidates a un lloc de treball. Aquest canvi de model ens diu que ja no podem escollir en quin moment "volem ser vistos", sinó que la informació a la xarxa hi és permanentment i a disposició de qui la vol cercar. 


Davant d'aquesta realitat, ens podem posicionar de diferents formes:
  • Negar-se a veure la realitat, no voler/poder accedir-hi i no aparèixer als resultats de cerca. Aquesta actitud, a més de comportar la pèrdua d'oportunitats que ofereix la xarxa comporta dos riscs. En primer lloc el fet de no aparèixer en els resultats d'una cerca indica que no ens estem movent en aquest món, i que per tant, podem tenir mancances en algunes competències que cada cop esdevenen més claus en la societat actual. I en segon lloc existeix el perill d'aparèixer als resultats de cerca amb una informació que han posat altres persones i que per tant tu mateix no pots controlar. Amb el risc que la teva imatge sigui un simple reflex del que les altres persones diuen de tu.
  • Utilitzar aquestes eines, ser-hi present sense tenir cura de la informació que es penja. Aquesta actitud pot perjudicar encara més a la persona perquè la informació que troba el cercador no és només el que les altres persones diuen de tu, sinó que tu mateix estàs donant una imatge que en alguns casos pot ser perjudicial en molts aspectes de la vida. 
  •  Utilitzar les eines, ser-hi present i tenir cura. En aquest cas, podem deduir que la persona utilitzarà les xarxes socials i la web 2.0 per potenciar la seva professionalitat, donar-se a conèixer, aprendre, compartir, etc. sempre estant que la seva imatge tingui una coherència i controlant què es diu d'ella mateixa. En aquest cas la persona utilitza aquesta faceta web perquè les persones que ha conegut presencialment puguin conèixer-la més, com perquè les persones amb qui ha fet un primer contacte on-line, s'interessin i puguin saber més i decidir si volen seguir la relació. 
Per poder tirar endavant amb èxit aquest perfil 2.0, considero que cal tenir presents una sèrie d'aspectes claus que poden ajudar a iniciar aquest procés de creació: 



- L'element més preuat és el temps. Per elaborar el teu perfil 2.0, completar-lo, tenir-lo actualitzat i actiu un dels aspectes que més necessitaràs és temps. Es tracta d'una carrera de fons permanent, en la que els resultats van apareixent al llarg del temps. En cap cas és quelcom que doni resultats immediats.

-La fotografia de perfil esdevé una part imprescindible. Quan debatem amb un altra persona, llegim un article, interactuem a un grup o fòrum, o que cerquem un professional, la interacció és molt més completa si a l'altra cantó hi ha una persona, una imatge. La foto al nostre perfil ens humanitza i fa que establim vincles amb les altres persones de forma més ràpida i senzilla. És important que aquesta foto sigui real, seriosa i coherent amb el nostre perfil i objectiu. Una fotografia que no vagi en consonància amb la resta del perfil pot destruir tota l'estratègia, per tant cal tenir cura.

- Plasma la teva trajectòria i diferencia't. És important tenir clar que el perfil 2.0 no és equivalent al currículum convencional. El full de paper tradicional tenia unes limitacions, la principal era l'espai, però també altres com l'exclusivitat de formats i la formalitat del document, aspectes que impedien desenvolupar formes més creatives i que ens cenyien a un patró. Amb el perfil 2.0 no només podem plasmar la nostra trajectòria de forma àmplia, explicant el que vam fer en cada ocasió, què vam posar en joc i què vam desenvolupar, sinó que també podem demostrar-ho! I en aquest intent de demostrar-ho podem utilitzar infinitat de suports i eines que permetin fer veure al món tot el que som capaços de fer....escriure a un blog, editar un vídeo, crear un porta-folis, crear una web, utilitzar un arxiu àudio, .... la qüestió és demostrar què t'agrada fer, què és el que saps fer i en què ets únic/a.


- Centralitza-ho. La infinitat de formats i opcions que engloba el perfil 2.0 obliga a centralitzar-ho tot a un mateix lloc. Imaginem-nos una persona que hagi plasmat tota la seva trajectòria de forma escrita a una xarxa professional, que hagi creat un vídeo CV amb una breu presentació sobre sí mateixa i sobre les seves competències, que tingui un porta-foli on agrupa tots els projectes que ha desenvolupat i participi de forma activa a dues xarxes socials especialitzades. Per tal que qualsevol persona que la busqui pugui veure tots aquests productes, és interessant tenir un lloc on poder agrupar tots aquests espais virtuals i així assegurar que les persones interessades poden accedir fàcilment a tota la informació.
Un altre aspecte interessant que aporta molts bons resultats, a banda de tenir aquest distribuïdor, es tenir enllaçats tots aquests espais entre sí, de forma que puguem anar passant de l'un a l'altre de forma senzilla.
Connectar el món 2.0 a la "resta de món" també és senzill... posa els enllaços cap a tot aquests llocs weba la teva targeta de presentació o a la signatura del teu correu i faràs que les persones consultin tots aquests altres suports. 

- Utilitza paraules clau. Una de les particularitats de la web 2.0 és que funciona mitjançant el sistema d'etiquetes, paraules clau que serveixen als cercadors per buscar i trobar les respostes més adients. Per tant, si volem ser localitzats com a professionals experts en la nostra matèria hem de tenir molt localitzades les paraules clau més emprades al nostre camp professional i utilitzar-les d'una forma considerable al nostre perfil; de forma que quan alguna persona cerqui al buscador, apareguem com a opció destacada.

- No esperis a quedar-te sense feina per començar a crear el teu perfil 2.0. Com ja hem dit, aquesta és una carrera de fons, per tant, comença amb temps i crea'l poc a poc. La presència a la xarxa no només facilitarà la recerca de feina, també et permetrà estar actualitzat constantment, establir nous contactes i compartir coneixements amb altres professionals, aspectes molt beneficiosos per la trajectòria de qualsevol professional, estigui o no a l'atur.

- Visibilita't i sigues proactiu. Crea, comenta, interacciona, recomana, estigues present, viu la web 2.0! Mostrar una actitud passiva impedirà que puguis gaudir de tots els beneficis que ens aporta aquesta tecnologia, per tant ves a buscar les oportunitats, connecta amb els contactes,... la clau és la interacció, la proactivitat, la bidireccinoalitat i la reprocitat en les relacions.

Comentades les 7 claus generals, en trobes a faltar alguna? Quina afegiries?


L'objectiu del post era poder plasmar allò més important que hauriem de tenir present alhora d'iniciar la creació del nostre perfil 2.0, com a eina de suport per a la nostra estratègia de networking. Com s'ha vist, les claus tractades són molt genèriques i no entren a cap Xarxa o aplicació en concret, doncs considero que abans de veure com plasmem qui som a les xarxes, és necessari tenir algunes idees clares de caràcter general.


Properament, m'agradaria poder tractar cadascuna de les xarxes i aplicacions de forma més concreta, veient què són i quines avantatges i inconvenients ens poden aportar.

3 comentaris:

cporté ha dit...

Penso que és clau entendre, tal i com exposes en l'apunt, que les noves tecnologies han suposat un canvi important en l'àmbit de la recerca de feina. És bàsic entendre la nova dinàmica, les oportunitats que genera i tenir una actitud PROACTIVA, iniciar el camí "2.0" sabent on volem anar (planificació, estratègia, ..).

Felicitats per l'apunt ;-)

Ari Vigueras ha dit...

Totalment dacord!
La clau és entendre-ho, interioritzar-ho i actuar per poder-se adaptar el més ràpidament possible. El problema és que la major part de la població encara no ha fet el "clic".
Penso que és un gran repte fer arribar aquest missatge a les persones i aconseguir que ho vegin al seu avast! És un repte, complicat però apassionant!

Gràcies pel teu comentari! Només així s'enriqueixen els posts!

Fins aviat!!

Sergi Bofill ha dit...

Molt interessant la reflexió que introduïu. Estem en un moment tan dinàmic que no només hem d'afrontar evitar la fractura digital (per desgràcia una realitat encara molt freqüent), sinó que també hem de començar a afrontar la possible "fractura digital 2.0", que ja começa a ser una realitat entre aquelles persones que tot i saber utilitzar internet i el correu electrònic, no mostren cap interès o no se'n surten amb les xarxes socials i les noves formes d'interactuar i d'usar la xarxa.

Tot canvia, i ens adaptem als canvis o ens quedarem enrera amb les dificultats afegides que això pot suposar.

Salut!