Les
relacions interpersonals i els contactes són un trampolí cap a les
oportunitats, siguin oportunitats de conèixer noves persones, de descobrir nous horitzons, de
conèixer noves formes de ser i de fer, de descobrir noves possibilitats,
d'accedir a nous coneixements, de trobar noves oportunitats professionals, ...
Fins fa uns anys, els contactes únicament es feien i es mantenien mitjançant la
via presencial (veient-se reforçat pel suport telefònic, la carta o el correu
electrònic); fins que a l'octubre de 2010 va entrar en acció la web 2.0 que
posava l'accent en la persona i en la seva interacció i comunicació amb els
altres.
La web 2.0 trenca amb el concepte estàtic (de la web
1.0) on la informació és el centre i trasllada el nucli principal d'atenció a
la persona, la seva interacció i la seva comunicació. Tant és així que la
persona usuària esdevé la principal protagonista, així com la seva proactivitat
(mitjançant la creació de continguts, les publicacions, les
actualitzacions, la interacció amb altres, etc.). Així doncs s'abandona el
concepte de comunicació unidireccional per passar a una comunicació
bidireccional, on qualsevol persona pot aportar, crear o modificar informació.
Amb aquest canvi de model i de concepció on la persona usuària és la
protagonista, apareixen eines com els blogs, les xarxes socials, etc. que són
expressions de la web 2.0.
Amb les
noves expressions de la web 2.0, sobretot amb les xarxes socials, la
possibilitat de fer i mantenir els contactes s'accentua i per tant s'obre una
nova via d'interacció amb els altres que incrementa notablement els beneficis
de les relacions. Aquest boom a través
del món virtual no ha de perdre de vista però el món real, pel que sempre es
considera que la plataforma 2.0 ha de ser un complement o una eina facilitadora
del terreny real i en cap cas un substitutiu.
Durant tota
la nostra vida construïm la nostra xarxa de contactes i l'ideal és que darrera
d'aquesta construcció hi hagi una cura i un manteniment. Per això entenem els
contactes com totes aquelles persones amb les que hem tingut una relació
significativa al llarg de les diferents etapes de les nostres vides i amb les
que és possible recuperar el contacte.
Entrant en el camp professional, els contactes (siguin de l'àmbit laboral o personal) són una font de riquesa que ens permet conèixer i establir relacions de repocitat, compartir coneixements del nostre camp, aprendre, arribar a noves oportunitats professionals, entre molts d'altres beneficis.
Entrant en el camp professional, els contactes (siguin de l'àmbit laboral o personal) són una font de riquesa que ens permet conèixer i establir relacions de repocitat, compartir coneixements del nostre camp, aprendre, arribar a noves oportunitats professionals, entre molts d'altres beneficis.
A més a més,
i estirant d'aquest darrer fil relacionat amb les oportunitats professionals,
un estudi de les consultores Create i Adecco ens
informa que únicament un 20% de les ofertes laborals són visibles; o el que és
el mateix, el 80% de les ofertes de feina es cobreixen a través de contactes
(sense confondre-ho amb "enxufes"). En aquest cas persones que et
coneixen i confien en tu i t’adrecen a una oportunitat concreta, et recomanen,
etc. en definitiva, persones que pensen en tu quan veuen una oportunitat que
s'ajusta a les teves característiques.Element que ens destaca un cop més la importància d'una forta xarxa de contactes.
Aprofundint
més en la creació i el manteniment d'aquesta xarxa de contactes, ens trobem que
en alguns casos s'activa la xarxa de contactes quan la persona està en procés de recerca de feina, tot i que el més recomanable seria tenir-la permanentment podent-ne
gaudir de totes les seves potencialitats constantment. Però si aquest no és el
cas, hi ha d'haver alguns passos previs abans d'engegar qualsevol acció
relacionada amb l'activació de la nostra xarxa, i més si és iniciant-nos en el
món virtual:
1. Defineix
el teu objectiu o els teus objectius. Què vols aconseguir?
Contactes,
més presència al teu camp professional, intercanviar coneixements i
experiències, estar al dia, fer negocis, buscar feina, conèixer més gent, poder
estar en contacte amb els teus coneguts, ... qualsevol objectiu és lícit sempre
i quan el tinguis present i tinguis clar perquè el persegueixes.
2. Quins
seran els canals que utilitzaràs?
Un cop
definit l'objectiu manca vincular-lo a l'estratègia que seguiràs, i part
d'aquesta estratègia és veure amb quins mitjans la faràs possible. Alguns dels
canals més reconeguts per activar i mantenir la teva xarxa de contactes
són:
- Pla presencial (trobada, realització d'una activitat conjunta, trucada per telèfon, etc.)
- Xarxes Socials (donat que són comunitats de persones que estan connectades entre elles que fan intercanvis utilitzant internet podem afirmar que permeten crear, mantenir i retrobar contactes).Per determinar més concretament quin canal és millor cal tenir en compte que existeixen tres tipus de xarxes socials:
- Generalistes: aquelles que no tenen una temàtica definida i hi formen part tot tipus de persones usuàries. Algunes de les més conegudes són Facebook, Tuenti, Google+, etc.
- Professionals: són aquelles que tenen una temàtica més definida la qual gira entorn l'àmbit professional, permetent publicar el teu perfil professional, establir contactes laborals, etc. Algunes de les més conegudes són LinkedIn, Viadeo o Xing, entre d'altres.
- Especialitzades: les que agrupen persones usuàries amb interessos similars. Ja poden ser xarxes més vinculades amb l'àmbit professional com amb l'oci, la cultura, etc.
- Esdeveniments de networking (més adreçats a crear nous contactes i retrobar-te amb d'altres):
- Esdeveniments que tenen per objectiu posar en contacte persones en situació recerca de feina i empreses, pel que estan adreçats a persones que busquen feina per compte d'altri. Alguns d'aquests són l'Speed Networking Talent, el PinkSlipParty o el Café&Jobs
- Sessions de networking que tenen per objectiu posar en contacte diferents empreses o persones emprenedores per tal d'establir col·laboracions o possibilitats de negoci. Per tant estan destinats a persones emprenedores. Les webs de CINC, Getting contacts i Negocia-t aglutinen informació sobre algun d'aquests esdeveniments.
El més
important és vincular l'objectiu/s que t'has plantejat amb els canals que més
s'adapten a aquest objectiu i al teu perfil (sense oblidar que el pla
presencial sempre ha de ser una opció).És més important mantenir-se
actiu en els canals que s'han escollit i dur a terme interaccions de qualitat,
abans que voler estar a tots els canals sense poder gaudir de les seves
potencialitats.
3.
Identifica els teus contactes
És un bon
punt per poder prendre consciència de la xarxa de contactes que tenim; tant les
persones amb qui tenim més proximitat, com aquelles que fa temps que no veus,
però que en canvi han estat significatives per tu en algun moment de la teva
vida. Per fer-ho ens pot ajudar posar en ordre els nostres contactes, prenent
consciència de la xarxa de coneguts que tenim i preparar-nos per cuidar-la i
mantenir-la activa al llarg del temps. Un exercici molt interessant que
desenvolupem al Servei d'Orientació és el de llistar i classificar els contactes
segons àmbits i un cop fet això, identificar quins són més o menys pròxims,
així com els contactes forts o febles.
Per aprofundir en aquest exercici recomano el dossier
de Barcelona Activa - Cibernàrium "Networking: crea i amplia la tevaxarxa de contactes" on a banda de detallar el mateix,
desenvolupa breument el concepte de Networking, Altres esdeveniments i xarxes
de Networking i Bibliografia específica.
4. Parteix d'una relació bidireccional
Moltes
persones cometen l’error de voler començar la gestió de la seva xarxa de
contactes fent-se la pregunta “Què poden fer els altres per mi?”.
Aquesta pregunta, a banda de poder moure moltes emocions negatives (com per
exemple, l’orgull o la indefensió davant la sensació d’haver d’estar “demanant
favors”), implica un posicionament de desigualtat en el procés d’aproximar-nos
a l’altra persona. Quan no s’ha fet un manteniment per estar actiu amb la xarxa
de contactes i totes les aproximacions que es fan són amb una finalitat de
demanda, es corre el risc de que les persones de l’entorn es tanquin a futures
aproximacions.
Per tant
doncs, és un treball de llarg recorregut que ha de partir de la pregunta “Què
és el que puc fer jo pels altres?” Moltes vegades, la resposta a aquesta
pregunta són coses tant senzilles com trucar i interessar-se per l’altre
persona, quedar per fer un cafè, estar obert a fer un favor que estigui dins
les pròpies possibilitats, etc. Des d’aquesta posició probablement estarem en
condicions de contactar amb les persones d’una forma més equitativa, rebent per
part seva les nostres demandes i oferiments amb disposició.
Així doncs,
abans d'iniciar l'activació i manteniment de la teva xarxa de contactes,
assegura't que tens clars els 4 punts que apareixen al post i comença a engegar
la teva estratègia.
Per la meva part m'agradaria poder aportar al proper post les
claus per iniciar aquestes primeres passes gestionant el teu perfil 2.0 i els
teus contactes.
Què
t'agradaria trobar en aquest proper post? Quins dubtes se't plantegen al
imaginar-te el salt cap a la xarxa? Si ja has iniciat, quins problemes t'estàs
trobant? Estàs acomplint els objectius plantejats?
Alguns dels
articles que m'agradaria recomanar relacionats amb aquest tema
són:
- La red de
contactos, fundamental para encontrar empleo, de Laura Mateo (@laurymat)
-
Networking, eficacia demostrada para la búsqueda de empleo, de RRHHpress.com (@RRHHpress)
M'agradaria remarcar que he escrit aquest post en base als coneixements que he
anat acumulant al llarg de la meva experiència com a orientadora professional,
però també en base a aspectes tractats a les càpsules formatives amb Rosaura
Alastruey (@rosauralastruey), Pedro Rojas (@SeniorManager) i Victor Puig (@victorpuig).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada