
Algunes de les tasques que cal incloure a les hores dedicades a la recerca
són:
- Informar-se
dels nous moviments del mercat i de possibles noves oportunitats a través de
la premsa, portals especialitzats a la nostra ocupació, blogs, contactes,
entitats, etc...
- Fer un
seguiment de les candidatures enviades i de les noves ofertes que han
pogut sortir.
- Investigar i
buscar informació sobre el lloc de treball i l’empresa per poder adaptar el CV
i la carta.
- Mantenir-se
actiu/activa a la xarxa de contactes tant personal com professional.
- Invertir temps
en gestionar el nostre perfil digital (la nostra marca personal)
- Preparar les
entrevistes que puguin anar sorgint.
Coneixent aquestes accions i sabent que diàriament hem de dedicar-nos a
elles, podem comptar amb algunes eines TIC que ens facilitin la seva
realització:

Anotar tots els contactes que haguem anat tenint amb les empreses objectiu,
quin dia els has enviat la
teva candidatura i quins documents els has enviat, anotar les jornades,
xerrades i cursos que t'interessi assistir, anotar les cites de les entrevistes
que et vagin sorgint, ... i sobretot controlar el teu temps i avaluar amb dades
objectives si estàs acomplint els objectius fixats; són algunes de les accions
que es poden realitzar fàcilment amb aquesta aplicació.
2. Organitza tots els teus contactes. Podem optar per
l'agenda de contactes tradicional o passar-nos a alguna eina digital que ens
asseguri que podem comptar amb aquesta informació en qualsevol moment i lloc on
hi hagi connexió a Internet. L'agenda de contactes de Google és una eina força
potent, al meu entendre, doncs ens permet a banda d'emmagatzemar els nostres
contactes i organitzar-los per grups, associar comentaris a cadascun d'ells/es
que ens ajudin a recordar on els hem conegut, quin ha estat l'últim cop que hem
contactat amb ells/es, etc.

És important no oblidar ni desaprofitar la força que ens donen les xarxes
socials tipus Linkedin i Facebook i combinar aquesta mena d’interaccions 2.0 amb
les trobades presencials. Només així aconseguirem fer una efectiva gestió de la
nostra xarxa de contactes i un networking amb gran potencial.
Per aprofundir en la gestió de la
teva xarxa de contactes et recomano llegir el post "Objectiu: preparant l'estratègia de networking 1.0 i 2.0"
3. Disposa dels documents que
necessites a qualsevol moment. Una estratègia que s’aplica en la
planificació de la recerca de feina, i que acostuma a donar bons resultats, és
l’ús de graelles de seguiment. Es tracta d’un quadre on anem anotant la informació
sobre:
- les empreses a
les que s’ha enviat la candidatura
- quin CV s’ha
enviat
- què es demanava
a l’oferta (si es tracta d'una candidatura)
- quina
informació hem extret de l'empresa (si es tracta d'una autocandidatura)
- mitjançant quin
canal s’ha enviat (correu ordinari o electrònic, presencialment, via xarxes
socials, etc.) i en quina data
- si hi ha hagut
algun contacte posterior a l’enviament de la nostra candidatura
Emprar aquest tipus de graelles i anotar tots els passos que anem donant és
un recurs molt efectiu per tenir controlats tots els nostres moviments. Ens
ajuda també a assegurar que quan ens contacten d'una empresa per fer una
entrevista, tenim tota la informació i podem respondre amb seguretat a les
seves preguntes, sense perdre'ns en un mar de dubtes i de candidatures enviades.

Per treure el major suc a aquest tipus d’eines d’emmagatzematge al núvol, també
podem guardar les diferents versions del nostre CV i carta de presentació, els
llistats d'informació que haguem de consultar habitualment, els llistats d’empreses
objectiu, etc. La idea és poder-los recuperar, consultar o modificar sense
necessitat d’estar al nostre ordinador habitual.
A més a més, aquest tipus d'aplicacions tenen altres funcionalitats:
- Compartir amb
altres persones els documents que tenim guardats (de forma que podríem
compartir, per exemple, amb alguna empresa el nostre CV, o els projectes que
hem realitzat al llarg de la nostra vida i que hem penjat a l'eina, així doncs,
ens estarem creant una carpeta porta folis virtual amb gran potencialitat
alhora de presentar-nos com a professionals).
- Edició de documents
en línia (modificar un document al mateix temps que altres persones a les que
tu has donat accés -molt útil per fer treballs cooperatius sense necessitat d’estar
físicament junts-).
4. Fes que tota la informació que t'interessa vingui a tu. Com s'ha dit
abans, una de les tasques que cal fer diàriament quan estem en procés actiu de
recerca de feina, és estar informat/da dels nous moviments del mercat, noves
ofertes publicades, noves oportunitats professionals o informacions que puguin
ser del nostre in interès (mitjançant la premsa, portals genèrics o
especialitzats a la nostra ocupació, blogs, entitats, etc...).
Fer el repàs de
totes aquestes webs diàriament, una per una, comportaria una gran quantitat de
temps. Per evitar-ho, una bona eina que ens fa disminuir el temps dedicat a
cercar la informació que ens interessa, són les pàgines d'inici
personalitzades. Amb iGoogle podem personalitzar-nos la pàgina
d'inici del nostre navegador de manera que quan entrem a Internet, la primera
pàgina que vegem sigui una on tinguem totes les pàgines web que ens interessen agrupades
a una mateixa plana. Dins d'aquesta plana s'aniran recollint els últims
continguts publicats de cadascuna dels llocs web que volem seleccionar.
Aquesta funcionalitat (que actua mitjançant canals RSS) és de gran utilitat
per qualsevol tipus de plana web...si és tracta d'un diari, a la nostra plana
principal ens aniran apareixent les darreres notícies que s'han publicat; si és
tracta d'un portal d'ofertes de feina, aniran sortint les últimes ofertes de
feina; si és tracta d'un blog, apareixeran els darrers posts que s'hagin publicat, etc. Aquesta agrupació de continguts és una forma ideal de fer un repàs a les
darreres novetats sense invertir una gran quantitat de temps.
Com hem anat dient, planificar la recerca de feina i actuar de forma
sistemàtica, fent un seguiment ens pot ajudar a portar un control del nostre
procés. A voltes, ens deixem guiar per la subjectivitat i no som capaços/es d’avaluar
les accions que duem a terme. Seguint una planificació i anotant tots els
nostres moviments, evitarem perdre’ns i controlar en tot moment les nostres passes.
Un cop presentades aquest breu recull d’eines, convidar-vos a aportar les
vostres experiències en la planificació de la recerca de feina. Quines eines utilitzes?
Com t’organitzes el dia a dia? Com creus que la tecnologia et pot donar un cop
de mà?
En les properes setmanes podràs consultar a la pestanya Banc de recursos les instruccions concretes sobre com utilitzar aquestes eines que et poden ajudar en la teva planificació. Pel moment, però, pots consultar aquests materials del Cibernàrium, fets per Mònica Ramoneda, una de les formadores d'aquesta entitat i que va impartir el curs "Eines 2.0 per la organització i el treball en xarxa". Activitat que recomano a totes aquelles persones que vulguin aprofundir en el coneixement d'aquestes i altres eines. No obstant, si t'és impossible assistir-hi, recomano visualitzar aquests tres vídeos: Vídeo 1, Vídeo 2, Vídeo 3 o consultar aquests materials Presentació Prezi i Arxiu pdf teòric
En les properes setmanes podràs consultar a la pestanya Banc de recursos les instruccions concretes sobre com utilitzar aquestes eines que et poden ajudar en la teva planificació. Pel moment, però, pots consultar aquests materials del Cibernàrium, fets per Mònica Ramoneda, una de les formadores d'aquesta entitat i que va impartir el curs "Eines 2.0 per la organització i el treball en xarxa". Activitat que recomano a totes aquelles persones que vulguin aprofundir en el coneixement d'aquestes i altres eines. No obstant, si t'és impossible assistir-hi, recomano visualitzar aquests tres vídeos: Vídeo 1, Vídeo 2, Vídeo 3 o consultar aquests materials Presentació Prezi i Arxiu pdf teòric
1 comentari:
Pel que m'ha comentat un company de professió Google tancarà la seva aplicació iGoogle (http://www.europapress.es/portaltic/internet/noticia-google-cierra-igoogle-google-mini-google-video-otros-servicios-20120704105737.html), així doncs buscaré una eina semblant que ens pugui ajudar a realitzar la planificació de la recerca de feina i actualitzaré el post!
Publica un comentari a l'entrada